Kirjasto selkosuomeksi
Kirjasto on paikka, johon kaikki voivat tulla.
Kirjastossa voi viettää aikaa, lukea kirjoja ja tavata ystäviä.
Kirjastosta voit lainata kirjoja kotiin.
Tarvitset kirjastokortin, jotta voit lainata kirjoja.
Kirjaston käyttö on ilmaista.
Kirjastossa on
- kirjoja
- äänikirjoja
- sanomalehtiä
- aikakauslehtiä
- elokuvia
- musiikkia
- nuotteja
- konsolipelejä (esimerkiksi Playstation-pelejä)
- lautapelejä
- erilaisia lainattavia esineitä (esimerkiksi sähkönkulutusmittari, lumikengät)
- taidenäyttelyitä
- tapahtumia.

Kirjastokortti
Kun sinulla on kirjastokortti,
voit lainata kirjastosta
kirjoja ja muuta aineistoa.
Saat oman kirjastokortin
mistä tahansa Lumme-kirjastosta tai kirjastoautosta.
Korttia varten tarvitset esimerkiksi passin tai vastaanottokeskuksen henkilökortin.
Kirjastokortin mukana saat tunnusluvun,
jonka avulla kortti toimii automaatissa ja verkkokirjastossa.
Ensimmäinen kirjastokortti on ilmainen.
Jos kirjastokortti katoaa tai menee rikki, uusi kirjastokortti maksaa kaksi euroa.
Kirjastokortti on henkilökohtainen.
Vain sinä saat käyttää kirjastokorttiasi.
Lainaaminen
Kun lainaat kirjan tai muuta aineistoa, saat eräpäiväkuitin.
Kuitissa näkyy päivämäärä, jolloin sinun pitää palauttaa lainasi.
Yleensä laina-aika on neljä viikkoa.
Joskus laina-aika on lyhyempi, esimerkiksi DVD-elokuvien laina-aika on kaksi viikkoa.
Kun lainaat kirjastosta kirjoja
tai muuta aineistoa, olet vastuussa niistä.
Ne täytyy palauttaa hyvässä kunnossa takaisin.
Jos palautat lainasi myöhässä, joudut maksamaan myöhästymismaksun.
Jos tarvitset lainojasi vielä eräpäivän jälkeen, voit pyytää kirjaston työntekijää uusimaan lainat.
Kirjastokortin numerolla ja tunnusluvulla voit käyttää verkkokirjastoa http://lumme.finna.fi


