​Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan kuljetuspalvelujen tilausnumerot, sekä eri alueiden toimintamallit yhdistyivät helmikuun alusta. Uusien toimintamallien käyttöönotto ei ole sujunut täysin ongelmitta. Haasteiden selättämiseksi on kuitenkin tehty tehokkaasti töitä sekä Eloisalla että välityspalvelusta vastaavan DRide Oy:n puolesta.
  • 08.02.2024
  • Sosiaali- ja terveyspalvelut

Eloisan kuljetuspalvelujen haasteita ratkotaan ripeästi

​Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan kuljetuspalvelujen tilausnumerot, sekä eri alueiden toimintamallit yhdistyivät helmikuun alusta. Uusien toimintamallien käyttöönotto ei ole sujunut täysin ongelmitta. Haasteiden selättämiseksi on kuitenkin tehty tehokkaasti töitä sekä Eloisalla että välityspalvelusta vastaavan DRide Oy:n puolesta.

Alussa haasteita on ollut muun muassa asiakastietojen päivittymisessä Eloisan puolelta DRide Oy:n asiakastietojärjestelmään. Väärien tai puuttuvien tietojen päivittäminen kyytitilauksen yhteydessä on aiheuttanut puhelujen jonoutumista. Tietojärjestelmän ongelmat on nyt kuitenkin korjattu ja DRide Oy on siirtänyt lisää henkilökuntaa ottamaan vastaan kyytitilauksia

- Tänään ottamassani tilastossa tuhannesta puhelusta yli 90%:n oli vastattu alle 28 sekunnissa, kertoo DRide Oy:n operatiivinen johtaja Jussi Laiho.

Eloisan työntekijät puolestaan päivittävät parhaillaan asiakkaiden asiakasprofiileja, jotta ne näkyisivät oikein DRiden Oy:n asiakastietojärjestelmässä. Lisäksi Eloisa tehostaa edelleen oman henkilökunnan ohjeistamista kyytien tilaamisessa.

Palautteeseen suhtaudutaan vakavasti

Kuljetuspalvelut ovat saaneet runsaasti palautetta kuluneen viikon aikana. Monelle Eloisan asiakkaalle Eloisan kuljetuspalvelut ovat ainoa keino päästä asioimaan, päivätoimintaan tai harrastuksiin. Sekä Eloisassa, että DRide Oy:ssä palautteisiin on suhtauduttu vakavasti.

- Ymmärrämme kuljetuspalvelujen ison merkityksen asiakkaillemme ihan jo arjessa toimimisen näkökulmasta ja olemme pahoillamme näistä jo esille tulleista hankaluuksista. Ongelmat on kartoitettu ja niihin on tehty ja tehdään korjaavia toimenpiteitä edelleen, sanoo sosiaalipalvelujen toimialajohtaja Saara Tavi.

Palveluja pyritään kehittämään koko ajan niin, että niiden käyttäminen olisi asiakkaalle mahdollisimman yksinkertaista. Aistivammainen voi maanantaista 12.2. alkaen tilata kyydin tekstiviestillä ja kehitteillä on myös kyytitilausten tekemiseen suunniteltu mobiilisovellus, jonka käyttöönotto ajoittuu syksylle -24.

Kuljetuspalveluiden toiminnasta voi edelleen antaa palautetta DRide Oy:lle puhelimitse numeroon 015-357 5200 tai osoitteessa www.dride.fi/asiakaspalaute. Palautetta voi jättää myös Eloisalle, osoitteessa www.etelasavonha.fi/palaute.

Lisätietoja:

Salme Viljakainen
Palvelukoordinaattori
p. 040 742 3982
salme.vijakainen@etelasavonha.fi

Ulla Yli-Karro
Logistiikka-asiantuntija
044 351 2500
ulla.yli-karro@etelasavonha.fi

Saara Tavi
Sosiaalipalvelujen toimialajohtaja
044 417 1400
saara.tavi@etelasavonha.fi