Suoraan sisältöön

Hankkeen avulla lisää näkyvyyttä Juvalle

Julkaistu 3.3.25

Hankkeen avulla lisää näkyvyyttä Juvalle

Asukastarinat ovat olleet yksi merkittävä keino kunnan tunnetuksi tekemisessä

Asukastarinat

Hankkeen yksi keskeisistä tavoitteista on ”tuoda esille Juvaa asuin-, työ- ja yrittäjyyden paikkana hyödyntäen näkyvyyden eri kanavia” .

Valitsimme Juvan tunnetuksi tekemisen ja esille tuomisen yhdeksi tavaksi asukastarinat. Asukastarinat on myös uusi markkinointikeino kunnalle, sillä vastaavia toteutuksia ei ole tehty aiemmin. Lähtökohtaisesti hankkeen tarkoitus on mahdollistaa juuri uudet ratkaisut ja kokeilut ja sen jälkeen pohtia, olisiko niistä pysyväksi toimintamalliksi myös hankkeen jälkeen.

Tarinallistamisen yleinen hyöty brändäyksessä ja markkinoinnissa on laajalti tunnustettu. Asukastarinat ovat näin ollen myös tehokas keino kuntamarkkinoinnissa. Tarinat tekevät kunnasta helpommin lähestyttävän ja herättävät tunteita. Asukkaiden kertomiin kokemuksiin pystyy samaistumaan ja ne tuntuvat aidoilta ja uskottavilta. Lisäksi tarinat tarjoavat erilaisia näkökulmia; Juvasta voidaan kertoa niin lapsiperheen, yrittäjän kuin vaikkapa eläkeläisen näkökulmasta.  Kun asukkaat kertovat myönteisistä kokemuksistaan, se antaa uskottavuutta ja vahvistaa mielikuvaa kunnasta mukavana asuinpaikkana.

Hyvin kerrotut tarinat leviävät myös helposti sosiaalisessa mediassa ja muissa kanavissa, mikä vahvistaa kunnan näkyvyyttä. Asukkaiden tarinoiden kautta voidaan nostaa myös esille kunnan vahvuuksia, kuten palveluita, harrastusmahdollisuuksia ja monipuolista elinympäristöä.

Juvan asukastarinoista julkaistiin nyt helmikuussa ensimmäiset neljä ja lisää on tulossa huhtikuun aikana. Tarinat löytyvät osoitteesta www.juva.fi/tarinat. Kaiken kaikkiaan vuoden aikana julkaistaan 12 asukastarinaa, jotta saataisiin mahdollisimman moniääninen ja eri kohderyhmiä puhutteleva kuva Juvasta. Tavoitteena on, että tarinankerronta jatkuu myös hankkeen jälkeen.

Markkinoinnin eri muodot

Asukastarinat on siis keino lisätä Juvan tunnettuutta, mutta samalla on mietittävä, missä kaikkialla tarinat näkyvät. Orgaaninen some ei yksinään ehkä riitä. Avuksi on otettu monikanavainen markkinointi. Se on tutkitusti tehokkaampaa kuin yksittäiset kampanjat eri aikoihin järjestettynä. Kun samantapainen mainos tulee vastaan niin näyttötaululla kuin somessakin, se jää varmemmin mieleen.  

Asukastarinoista on tehty muun muassa natiivimainontaa ja maksettua somenäkyvyyttä. Vaikka Juvaa olisi erittäin mukava markkinoida joka puolelle Suomea, budjetti on kuitenkin rajallinen ja alueita on valittava. Tiedämme, että suurin osa Etelä-Savon kausiasukkaista asuu pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomessa. Kausiasukkailla on mahdollisesti jo käsitys kunnastamme, joten on helpompaa syventää suhdetta kuin muodostaa kokonaan alusta. Lisäksi Etelä-Suomen suunnalla on paljon lapsiperheitä, ja joku voi haaveilla mahdollisuudesta vaihtaa rauhallisempaan, ja kenties turvallisempaan, ympäristöön.

Samanaikaisesti asukastarinoiden kanssa Juvan kunta ja kylien kauniit maisemat ovat saattaneet tulla vastaan Mikkelin, Lahden ja Helsingin suurilla, pääväylien varressa olevilla näyttötauluilla, joihin on myös hankittu näkyvyyttä. Ajankohdaksi valikoitiin tarkoituksella helmikuun talvilomaviikot, jolloin ihmiset liikkuvat suhteellisen paljon. Näyttötaulumainoksella haluttiin herätellä, että meillä Juvalla on tarjolla kaunista talvimaisemaa, johon jokainen voi päästä osaksi.

Rekrymessut

Juvan näkyvyyttä vahvistettiin olemalla mukana myös RekryON-messuilla Mikkelin kauppakeskus Stellassa.  Tapahtuma tarjosi Etelä-Savon alueen työnantajille, työnhakijoille ja opiskelijoille mahdollisuuden kohdata kasvotusten rennossa ilmapiirissä. Työnantajat esittelivät toimintaansa sekä avoimia työ-, harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkoja, kun taas työnhakijat saivat tilaisuuden keskustella suoraan rekrytoivien yritysten edustajien kanssa.

Juvan kunta osallistui tapahtumaan omalla osastollaan, jossa esiteltiin paikallisten yritysten kesätyöpaikkoja sekä kunnan omia avoimia tehtäviä. Messukävijöitä oli runsaasti ja tapahtuma tarjosi erinomaisen mahdollisuuden tutustua Juvan alueen työpaikkoihin. Koska Mikkelistä Juvalle pääsee sujuvasti niin bussilla kuin omalla autollakin, monelle Mikkelissä asuvallekin Juva voi toimia potentiaalisena ja houkuttelevana työn sijaintipaikkana tai saada jopa muuttamaan paikkakunnalle.

Muita poimintoja helmikuulta

Helmikuussa jatkettiin Kylässä-kiertuettamme Hatsolan kyläkoululla. Ilta vierähti nopeasti leppoisan keskustelun merkeissä ja kylän tapahtumista, kehittämisideoista ja ajankohtaisista asioista jutellessa. Kärkkäisen Riitan ja Kuusiston Johannan lisäksi kanssamme oli kyläasiamies Mervi Lintunen, joka toi terveisiä Suomen Kylät ry:n suunnalta ja esitteli tulevia hankkeita. Kerroimme myös kyläkummitoiminnasta, joka herättikin kiinnostusta. Mervin kanssa järjestämme myös kaikille kiinnostuneille ja jo toimintaan mukaan lupautuneille kyläkummeille infotilaisuuden Teams-yhteydellä maanantaina 10.3. klo 18. Juvan kyläkummitoimintaa aiotaan toteuttaa Suomen Kylien rakentaman ja hyväksi havaitun toimintamallin mukaisesti.

Helmikuussa vahvistettiin myös uusien asukkaiden illan ajankohta. Tilaisuus järjestetään Martti Talvela -kampuksella YK:n kansainvälisenä onnellisuuden päivänä 20.3. klo 18. Tilaisuus on maksuton ja suunnattu kaikille itsensä uusiksi asukkaiksi kokeville. Tarkoituksena on tuoda Juvaa ja alueen palveluita monipuolisesti tutuksi ja auttaa luonnollisesti kotiutumaan uuteen kotikuntaan.

Hanketta rahoittamassa

Juvan kunnan logo + teksti "aitoa osaamista jo vuodesta 1442" Savon Luotsi Leaderin logo EU:n logo + teksti Euroopan Unionin osarahoittama